Jak dobrze prowadzić rekrutację?

0 Comments

Konieczność znalezienia nowego pracownika prędzej czy później przydarzy się w każdej firmie – bez względu na zasób klientów czy liczbę zatrudnionych pracowników. Czy jest to związane z rozwojem firmy, czy znalezieniem zastępstwa za odchodzącego pracownika, rekrutacja kandydatów jest nie lada wyzwaniem. Jak rekrutować skutecznie, tak by cały proces zakończył się nie tylko podpisaniem umowy, ale uzyskaniem dobrego, długoletniego pracownika?

Profil kandydata

Rozpoznanie kompetencji i umiejętności, które potrzebne są na konkretnym stanowisku to podstawa dobrej rekrutacji. Warto przy tym podzielić je na te, które są konieczne do wykonywania danej pracy oraz te, które, choć nie są niezbędne, będą dodatkowym atutem na oferowanym stanowisku. Dobrze stworzony profil kandydata nie tylko przyciągnie znacznie więcej osób o konkretnych umiejętnościach, ale pozwala odsiać tych kandydatów, którzy w CV nie zawarli kluczowych kompetencji dla danego stanowiska.

Źródła pozyskiwania pracowników

Poza typowym ogłoszeniem na stronach do tego dedykowanym, dobrym źródłem pozyskania pracownika jest polecenie go przez innego zatrudnionego w firmie. Taki marketing szeptany działa jednak najlepiej w przypadku stanowisk o niższych wymaganiach i mniejszym zakresie potrzebnych kwalifikacji. Gdy chodzi o specjalistów, samo polecenie to za mało. Dlatego warto szukać tam, gdzie można spotkać pracowników danej branży – w mediach społecznościowych, na forach branżowych, blogach, eventach i konferencjach. Bywanie na tych ostatnich ma również dodatkowe korzyści – pozwala na zaprezentowanie się firmy przed potencjalnymi kandydatami.

Ogłoszenie rekrutacyjne

Dobrze napisane ogłoszenie rekrutacyjne to połowa sukcesu. Jego treść nie tylko pomoże znaleźć odpowiedniego kandydata do pracy, ale odsieje wszystkich, którzy nie spełniają wymagań. Z czego powinno się składać?

  • Krótkie przedstawienie firmy i oferowanych przez nią usług – podanie tych danych pozwala budować zaufanie w czasach, gdy dla coraz większej liczby pracowników ważne jest to, dla kogo pracuje.
  • Oczekiwania wobec kandydata – najważniejsze wymagania, konieczne dla podjęcia pracy, ale także umiejętności dodatkowe, które nie są obowiązkowe, ale mogą zaplusować.
  • Warunki zatrudnienia – począwszy od obowiązków na konkretnym stanowisku i formę zatrudnienia, przez oferowane wynagrodzenie oraz dodatkowe benefity pracownicze. Przedstawienie stawek z wynagrodzeniem daje pozytywny wydźwięk o firmie, transparentność jest coraz bardziej doceniania. Dodatkowo od razu odsieje pracowników, którym nie odpowiada taka stawka.

Rozmowa rekrutacyjna

To jest właśnie ten moment, który zaważy o ewentualnym zatrudnieniu kandydata. Jej prawidłowe przeprowadzenie pozwoli nie tylko poznać przyszłego pracownika, ale przy umiejętnym zadawaniu pytań i wsłuchiwaniu się w odpowiedzi podczas rozmowy o pracę można odkryć pewne cechy pracownika, które nie były ujawnione w CV i sprawdzić jego kompetencje miękkie. 

Jak dobrze przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną?

  • Przygotowanie – poznanie kandydata i jego CV jest konieczne dla prawidłowego przeprowadzenia procesu. Pytanie o informacje, które są już zawarte w CV, może zostać odebrane jako nieprofesjonalne.
  • Kultura rozmowy – podstawy kultury są wszędzie takie same, powitanie, prezencja, mowa ciała. Podczas rozmowy o pracę nie tylko kandydat poddawany jest ocenie, pracodawca również.
  • Szacunek i profesjonalizm – nawet jeśli po chwili rozmowy wiadomo, że to nie jest odpowiedni kandydat, warto rozmowę przeprowadzić do końca. Kto wie, może za jakiś czas, osoba ta będzie odpowiednia na jakieś inne stanowisko? 

Feedback

Bez względu na wynik procesu rekrutacyjnego, osoba kandydująca zasługuje na informację zwrotną. Taka informacja, nawet jeśli jest negatywna, świadczy o wysokim profesjonalizmie firmy rekrutującej i pozostawia po sobie dobre wrażenie. Dodatkowo nie pozostawia kandydata w niepewności, w przypadku odmowy, taka osoba wie, że musi szukać pracy gdzie indziej. W przypadku decyzji o zatrudnieniu szybkie poinformowanie spowoduje, że zmniejszamy ryzyko, że inny pracodawca zatrudni naszego kandydata. 

Proces rekrutacyjny może wydawać się niełatwy i żmudny. Jeśli nie przynosi rezultatu, zawsze można skorzystać z usług firmy zewnętrznej. Grafton ma już 27 lat doświadczenia na polskim rynku pracy. 

 

Artykuł sponsorowany

0 Replies to “Jak dobrze prowadzić rekrutację?”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *